28 maj 2016

Symaskins fix

Helga Dorothea har fått nya "skor" . 
De gamla föll sönder i smådelar när jag skruvade loss dom. 
 Jag brukade bränna mej på lampan. 
Nu har Helga fått en "varmvit" sval  LED lampa . 
Inga mer brännskador. 



                                                  Min Helga Dorothea är född 9 oktober 1950
                                                        Dating your Featherweight









 Väntar med spänning på "Aunt Margret" från England. 
Köpte henne på eBay. 
Ägaren hade varit en Aunt Margret så vad var väl mer lämpligt som namn? 
Hade tänkt mej EVITA som namn, få se när hon kommer hem. 
Kärt barn kan ha många namn

Varför ha en gammal maskin tänker nog många. 
Jag lärde mej sy på en motorlös Singer trampmaskin.  
Nostalgi alltså. 
Dessutom syr dom här små maskinerna en otroligt fin raksömn och deras motorljud är en "lisa för själen". Passar perfekt till att sy små quilt-block. När det gäller "raksöm i mängd" som till Falsk log cabin sätter jag på mej hörselskydd och brummar med stora Janomen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar