8 maj 2016

Self Mitered Log - strykning

Strålande väder! 21 C°. Underbart att stå ute vid systugan  och stryka remsor
Till remsorna kan man använda "omöjliga" tyger. Ta tyger från tygskåpet som inte lockat till andra projekt. 3 ljusa, 2 mellan och 3 mörka tyger.
 Jag stryker först från avigsidan. Strykjärnet går från ljust mot mörkt samtidigt som jag sträcker remsorna. Detta för att undvika bulkighet vid sömmarna. Sedan vänder jag tyger och gör på samma sätt från rätan.

20 stycken 8-remsor strukna. Dags att skära. Det kommer att bli 100 rutor som sedan ska skäras.

Jag skar så här förra gången och sparar bilden för att minnas.


Så här kan det se ut när man skär ut fyrkanterna. Inget att vara ledsen över. Bara att sprätta bort de remsor som är för korta och sy på nya så blir det ett block till

Det mörkaste tyget längst ner är i mitt tycke helt perfekt som mörkt tyg.
Ett Jinny Beyer tyg med turkos lila och svart. Det cerise-lila tyget liksom de prickiga  tygerna har jag valt för att få "must" i quilten. Få se när jag syr ihop hur det blir.
 En tendens att sy bananbåtar förekommer ofta. Inget att vara ledsen över. Bara att skära av så det blir rakt. Jag har här lagt linjalen med streck mot ett av tygerna i mitten.
Här mot det mörkt cerise färgade. Sen skär jag så det blir rakt.
Tyg är töjbart!

2 kommentarer:

  1. Hyr många har du gjort? De är ju superfina allihop. Ska bli kul att följa utvecklingen av denna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag tror att det är den fjärde jag håller på med nu.

      Radera